03.10.2017, Veronika Raceczech.cz
Je to o velkém štěstí, aby zrovna na den či dny jezdění vyšlo počasí. Hlavně pak na jaře a na konci sezony jde doslova do tuhého. A letos to na závěr nevypadalo vůbec dobře. Kdo to ovšem nevzdal a věřil, vyhrál, jelikož mezi těmi skoro sychravými dny se jako mávnutím proutku udělalo naprosto parádní počasí. Tedy až na ta mlhavá a zmoklá rána. Přes den už to ale bylo okolo dvacítky, a to stačí na to, aby gumy úplně nevychladly, a zároveň se při použití sériových chladičů nepřehřívají motory, což je pro výkon strojů na trati to nejzásadnější.
Poslední termín české okruhové agentury Raceczech měl lehce pozměněný harmonogram, trochu podobný tomu předchozímu v Brně. Závody totiž nebyly až druhý, nýbrž hned ten první. Na trénování a kvalifikace tak nebylo tolik času a u některých jezdců to bylo setsakra znát. Rošty rozhodně nevypadaly tak, jak by člověk dopředu hádal, třebaže pár stabilních rychlíků si své posty drželo i za těchto podmínek. Patří sem například německá stálice Michael Trötscher s R1 či naopak mezi supersporty Dan Vokurka na šestkové Ninje. Mezi tyhle dva jezdce s nejlepším časem 1:43, u Dana 1:44, se dostal akorát Vašek „Remek“ Rumlena taktéž s R1 a Thomas Streicher s BMW S 1000 RR. Thomas byl jedním z mnoha cizinců, kteří si do Mostu přijeli s českou agenturou Raceczech zatrénovat a pozávodit. A jestli vás zajímá, která značka momentálně vede žebříčky oblíbenosti, tak vězte, že z patnácti nejrychlejších jezdců jich hned devět sedlalo Yamahu (R6/1).
Jako již tradičně se trénovalo ve čtyřech skupinách a šlo o to, dostat se do hlavních závodů. Jen zde se sbírají body do celkového hodnocení Bikers Cupu a poslední závody měly rozhodnout o vítězích. A jelikož nebylo ani v jedné kategorii zatím rozhodnuto, každý start a cíl byl napínavý až do posledního jezdce na trati. A první si to rozdali klasicky šestkaři.
Nejlépe měl našlápnuto Ondra Kubička se svou upravenou R6, kterému se nejlépe povedl start. Ovšem v prvních kolech měl co dělat, aby svůj post udržel. Na záda mu statečně dýchal Jaromír Chlup, kterému se nakonec povedlo, dostat se do vedení. Moc dlouho tam ovšem nepobyl, jelikož Jaromírovi v druhé půlce závodu odešla spojka. Ondra se tak rázem ocitl zpět na čele a již neohrožen mířil do cíle pro své další vítězství, což pro něj znamenalo i vítězství celkové. Za ním to ovšem celý závod pěkně vřelo, když si z páté pozice razil cestu dopředu polák Jarek Chomicz. Ten si dokázal poradit i s Danem Vokurkou, kterého tak odsunul na bronzovou příčku. Pro bramboru si dojel Mario Tamme. Kdo nebyl se svým výkonem příliš spokojený, byl Daniel Beneš, za to Patrik Němec zaznamenal za letošek raketový progres. Letošní nováček jede na starší CBR600RR Most za 1:48,472, a to není vůbec zlé. Možná by to příští rok mohl být jeden z vážných soupeřů pro skupinku těch nejrychlejších, třebaže tentokrát z toho bylo „jen“ osmé místo. Hned za ním pak do cíle dojela jediná ženská, Zuzana Schillerová na Triumphu Daytona, která se oproti kvaldě hodně zakousla a dokázala v závodě porychlit o několik vteřin až na best lap 1:48,076!
Supersport na 8 kol
1. | Ondřej Kubička | Yamaha R6 | best lap: 1:44,478 |
---|---|---|---|
2. | Jarek Chomicz | Yamaha R6 | best lap: 1:43,531 |
3. | Dan Vokurka | Kawasaki ZX-6R | best lap: 1:44,870 |
4. | Mario Tamme | Yamaha R6 | best lap: 1:45,529 |
5. | Matouš Holzman | Yamaha R6 | best lap: 1:46,750 |
V superbikách bylo o něco veseleji. Dva pády hned na začátku zkrátily celý závod na pouhých šest kol a jezdci si tak zopákli předstartovní stres. Nejlépe se s tím popral zkušený závodník Vašek Rumlena i jeho nejvěrnější soupeř, německý instalatér Michael Trötscher. Tihle dva si to dávali co kolo to kolo jeden za druhým jen s nepatrným rozdílem a i cílová čára byla hodně natěsno. Celá 1/3 startovního pole dokázala jet pod 1:45 a dalším nejrychlejším Čechem v cíli byl na šestém fleku Petr Beneš, který dokáže se svou postarší R1 porážet i daleko silnější a modernější stroje, což je známka toho, že je to hlavně o rukách a hlavě, nikoliv jen o technice a nadupaných koních. To ostatně potvrdil i Zdeněk Rozbořil, který se do Mostu přijel povozit na své krásně zachovalé sériové Aprilii RSV1000 Mille s namontovanou RZ. Zdeněk zajížděl časy těsně nad magickou hranicí 1:51 a rovněž za sebou nechal modernější a mnohem našlapanější superbiky. Jako poslední do cíle dojel Honza Lambert na Ducati 1098S, ale kolo nedostal, takže nakonec moc pěkné závody.
Superbike na 6 kol
1. | Václav Rumlena | Yamaha R1 | best lap: 1:42,168 |
---|---|---|---|
2. | Michael Trötscher | Yamaha R1 | best lap: 1:42,189 |
3. | Thomas Streicher | BMW S 1000 RR | best lap: 1:42,399 |
4. | Bernhard Heske | Yamaha R1 | best lap: 1:43,417 |
5. | Hilmar Förster | BMW HP4 | best lap: 1:43,376 |
To už ale na pitlane pomalu najížděly naked biky, kde jedou spolu dvě kategorie podle objemu. A logicky se na předních pozicích objevují silnější stroje. Ovšem v závodě může být všechno jinak. Nejlepší start předvedl loňský vítěz silnější kategorie, Petr Melichar, který na letošek přesedlal ze 750 na litra. A první kolo vedl, jenže ve druhém již cílovou rovinkou projížděl jako první Pavel Vobr, který je letos na BMW S 1000 R, jež vyměnil od loňska za KTM 1290 Super Duke R doslova neporazitelný. Bavec mu prostě sednul a best lap 1:47,855 v Mostě na naháči patří mezi rekordní časy, které tu kdy kdo z agenturních závodníků této kategorie zajel! Druhým nejlepším jezdcem byl Karel Trukmüller na MV Suzuki GSX-R 750. Ovšem třetí v cíli nebyl další velký naked, nýbrž Triumph Street Triple 675 s nováčkem Davidem Barešem v sedle. Tenhle kluk je hodně ve formě a je jasné, že o něm příští rok budeme slýchat častěji. Kulturní vložkou pak bylo dvoudobé nářadí Davida Řezáče, který si s Aprílií 125SP dojel pro druhé místo v nižší kategorii. Koneckonců pěknou jízdu předvedla i Anna Bednarz s maličkou Yamahou R3, se kterou byla rychlejší než Dorsoduro 750 či devítistovková Honda Hornet!
Sdružené závody nakedů na 6 kol
Naked bike do 750 ccm
1. | David Bareš | Triumph Street Triple | best lap: 1:52,457 |
---|---|---|---|
2. | David Řezáč | Aprilia 125 SP | best lap: 2:03,513 |
3. | Jaromír Bednář | Ducati Monster 620 | best lap: 2:04,407 |
4. | Jakub Čedík | Yamaha MT-07 | best lap: 2:10,204 |
5. | Jarek Chomicz | Aprilia | best lap: 2:08,929 |
Naked bike nad 750 ccm
1. | Pavel Vobr | BMW S 1000 R | best lap: 1:47,855 |
---|---|---|---|
2. | Karel Trukmüller | MV Agusta | best lap: 1:50,860 |
3. | Stanislav Vokoun | Yamaha R1 street | best lap: 1:50,617 |
4. | Pavel Víšek | Honda CBR929 | best lap: 1:55,129 |
5. | Pavel Kuba | Ducati Streetfighter | best lap: 1:56,384 |
Při posledních závodech pak nechyběla ani třída Open pro všechny, kdo se nevešli do hlavních závodů. Zde si pole position vyjel legendární závodník a několikanásobný mistr republiky ve čtvrtlitrech Petr Polanský, který ale v Mostě nebyl dobrých 15 let a při prvním tréninku ho prý překvapil na konci cílovky retardér. Petr se tak musel napřed trochu rozkoukat, ovšem v závodě předvedl krásnou a čistou jízdu hodnou jeho zkušeností. Že to nebylo rychle? Však počkejte, jestli přijede příště zase! Celý závod měl v zádech Petra Peteříka na sesterském stroji, nicméně se druhý Petr musel spokojit s druhým místem. Nejvíc ale všem přihlížejícím učaroval stroj Němce Stefana Bayera. Legendární dvoudobou RGV500 neuvidíte jen tak na silnici, natož pak na závodní trati při takovýchto závodech. Stefan má tuhle motorku již pár let a kdysi s ní zkoušel závodit v německém seriálu klasiků. Také je kvůli tomu na okruh lehce upravená. Zatímco lehký rám je z RGV250, motor je pětistovka a celý předek pochází z GSX-R1000. A zdá se, že tahle úprava není od věci, jelikož jako celek stroj funguje výtečně, přičemž USD vidlice i čtyřpístková radiální Tokica znamenaly pro Stefana pěkné časy okolo 1:52. Stefan tohle ale bere jako zábavu, však normálně prohání dvoudobou krosku Husqvarna a do Mostu přijel s kamarády za zábavou. Milovníci starých strojů si ale díky tomu přišli na své a slyšet roztočený půllitrový dvoutakt byl parádní zážitek!
Open na 6 kol
1. | Petr Polanský | Kawasaki ZX-10RR | best lap: 1:51,986 |
---|---|---|---|
2. | Petr Peteřík | Kawasaki ZX-10R | best lap: 1:53,027 |
3. | Stefan Bayer | Suzuki RGV500 | best lap: 1:52,797 |
4. | Michal Veselík | Yamaha R1 | best lap: 1:57,654 |
5. | Vladimír Straka | Suzuki GSX-R1000 | best lap: 1:58,431 |
Tímto pátým závodem skončil letošní Bikers Cup a po volných jízdách se šlo vyhlašovat. A co na letošní sezonu šéfmanažer, Michal Mulač? „Sezona byla super, vyšla nám nad očekávání. Byli jsme spokojeni jak s účastí jezdců, tak s jejich kvalitou a také se k nám dostalo spoustu jezdců ze zahraničí. Co se týče jezdění, termíny byly výborné, jen jsme měli zezačátku smůlu na počasí. To se ale naštěstí pak obrátilo a hlavně tento poslední termín v Mostě vyšel doslova královsky. Jestli mám pak vybrat nějaký nejzásadnější okamžik, tak to bude květnové Brno, kdy jsem ráno kouknul na boxovku a tabule ukazovala dva stupně vzduch a šest dráhu. Strašná zima! Jinak do konce roku nám ještě zbývá Jerez a posléze už jen onroadové akce. Koncem listopadu vyrážíme do Španělska a do Portugalska a vlastně to bude taková předehra na příští rok, jelikož startujeme již v lednu a celé jaro budeme na jihu. Tři španělské okruhy, nějaké onroadové akce ve Španělsku a na Sardinii, prostě budeme aktivně trávit sezonu na motorkách již od jejího začátku, a to tam, kde je stabilní počasí, což ve střední Evropě nikdy nebude…“ Tak, kdo ještě nemáte dost, anebo sníte o nějakém slunném okruhu na jihu, je tu jedinečná šance, si tento sen splnit! Více na stránkách pořadatele www.raceczech.com.